Dit artikel gaat over economie. De auto-industrie kreunt onder de pandemie. De cijfers van de industriereuzen laten zien hoe ernstig de beperkingen wegen: nu is Volkswagen door corona in het rood gegleden en is het dividend merkbaar verlaagd. Maar er is ten minste één sprankje hoop voor Wolfsburg.

De Volkswagen-groep heeft de volledige impact van de corona-crisis gevoeld in termen van omzet en winst en is, zoals verwacht, in het rood gegleden. In het tweede kwartaal boekte VW een nettoverlies van EUR 1,6 miljard toe te rekenen aan aandeelhouders, nadat de groep in dezelfde periode vorig jaar een winst van bijna EUR 4 miljard had behaald. “De eerste helft van 2020 was een van de meest uitdagende vanwege de COVID-19-pandemie in de geschiedenis van ons bedrijf ‘, zei CFO Frank Witter donderdag in Wolfsburg. Na een aanzienlijke uitstroom van financiële middelen uit de huidige activiteiten, wil VW nu het dividend over het afgelopen jaar aanzienlijk verlagen om de kassa te beschermen.

Ondanks alle maatregelen heeft de crisis het zelfs in het tweede kwartaal niet gehaald. Kassa van de Wolfsburg Halt: Zo werd er een netto kasuitstroom van 2,3 miljard euro gerealiseerd in de autobusiness van de Groep. Door 3 miljard euro op te halen met een hybride obligatie, kon de Groep haar netto liquiditeit in de drie maanden tot eind juni met 900 miljoen euro verbeteren tot 18,7 miljard euro. Bovendien zouden volgens de groep verdere maatregelen zijn genomen om de kosten te verlagen en de liquiditeit te vrijwaren, waardoor de gevolgen van de crisis zouden zijn verminderd.Omdat de riemen tot stilstand kwamen, vooral in april, en er in Europa of Amerika nauwelijks auto’s konden worden verkocht, daalde de verkoop tussen april en eind juni in vergelijking met het voorgaande jaar 37 procent tot 41,1 miljard euro. De leveringen aan klanten daalden met bijna een derde tot 1,89 miljoen voertuigen, terwijl het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten EUR 1,71 miljard bedroeg, iets lager dan analisten hadden gevreesd. Er waren echter ook speciale posten uit de dieselaffaire van 687 miljoen euro in het kwartaal – dit brengt de rekening voor de uitlaatgasfraude in 2015 opgelopen tot een totaal van ongeveer 32 miljard euro. Het lichtpunt in de cijfers was China. De Chinese joint ventures, met hun recentelijk toenemende leveringssuccessen, verschijnen om boekhoudkundige redenen niet in de omzet en het bedrijfsresultaat van de Groep. Het evenredige bedrijfsresultaat van de joint ventures in het tweede kwartaal was echter circa 10 procent hoger dan in het voorgaande jaar, namelijk EUR 1,13 miljard. In China behaalde VW in het tweede kwartaal al een lichte groei van de leveringen en we zullen u in de toekomst blijven informeren over het laatste nieuws.
Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *