Een eigen bedrijf, website, of webshop beginnen is erg leuk. Maar het is niet altijd gemakkelijk om ook daadwerkelijk echte bezoekers op je website te krijgen. Hiervoor moet je online goed vindbaar zijn. Maar hoe doe je dat precies? Als je er geen kennis over hebt, is het erg lastig om je online vindbaarheid te verbeteren. Het is van belang dat je bij de basis begint. Met een goede basis kom je al een heel eind en kan je verder bouwen aan je website. Benieuwd hoe je dit precies doet? Lees dan snel verder want dat lees je in dit artikel!
Een goede basis
Van het begin af aan moeten er doordachte keuzes gemaakt worden. Al bij het kopen van een domeinnaam moeten belangrijke beslissingen worden gemaakt. Zo moet een domeinnaam aan een aantal eisen voldoen zoals dat het herkenbaar en niet te lang moet zijn. Je merk of productnaam is perfect. Tenzij je natuurlijk nog meer producten wil gaan verkopen, dan is het niet verstandig om voor je product naam te kiezen. Het achteraf aanpassen van je domeinnaam wordt namelijk niet geadviseerd. Bij het bouwen van de website moet er een doordachte URL structuur worden opgezet. Deze URL structuur moet overzichtelijk en duidelijk zijn. Ook moet je bij het opzetten van een URL structuur rekening houden met de toekomst. Verkoop je enkel dameskleding? Wellicht ga je in de toekomst ook heren- of babykleding verkopen. Deze categorieën moeten eenvoudig aan de URL structuur toegevoegd kunnen worden.
Relevante content
Wanneer je website of webshop staat, is het van belang om aan Google duidelijk te maken waar de pagina over gaat. In eerste instantie wordt dit al gedaan door gebruik te maken van headers, maar ook de overige content op de pagina is belangrijk. Dit kan je zelf schrijven, maar kan je ook uitbesteden aan een content bureau. Bij het schrijven van teksten is het van belang om in te spelen op de vragen van de bezoekers. Bedenk je maar eens waarom iemand op jouw site beland. Op deze manier doe je aan zoekmachine optimalisatie. Met welke vraag komt een bezoeker op jouw website of webshop terecht en probeer die vraag te beantwoorden in je content. Hoe relevanter de content, hoe groter de kans op conversies!
Gebruiksvriendelijkheid
Naast een goede basis en relevante content is de gebruiksvriendelijkheid van een website of webshop ook erg belangrijk. Je wil immers dat er bepaalde acties ondernomen worden, zoals het bestellen van producten, dat gebeurt alleen als de bezoekers de website/webshop vertrouwt en deze gemakkelijk kan bestellen. Een lange, onduidelijke weg richting het winkelmandje is dus een no-go. Dit moet allemaal erg duidelijk zijn. Vind je het lastig om een pagina goed in de te richten? Bekijk eens hoe concurrenten dit doen, daar kan je vast van leren!
Onder gebruiksvriendelijkheid valt ook de algehele werking van de website. Werken alle links wel? Wordt de bezoeker wel naar de juiste pagina verwezen? Het is erg belangrijk om dit goed in de gaten te houden zodat je geen conversies misloopt.
0 reacties