De afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden rondom de manier van werken. Steeds meer zijn werknemers in staat om op afstand te werken en hoeven ze soms zelfs helemaal niet meer op kantoor op te komen dagen. Tevens bestaan er ook hybride werkregelingen, waarbij de werknemer gebruikmaakt van een combinatie van thuiswerk en kantoorwerk. Aangezien het werken op afstand voor veel werknemers nogal wennen kan zijn, hebben we in dit artikel de beste tips op een rijtje gezet.

Stel je prioriteiten

De meeste mensen zullen er ongetwijfeld over eens zijn dat het nieuwe werken meer vrijheid en flexibiliteit met zich meebrengt. Maar nu je geen baas meer hebt die in je nek staat te hijgen, kan het wellicht wat gecompliceerder zijn om de productiviteit hoog te houden! Het is daarom belangrijk om op een effectieve manier zelfstandig te werk te gaan. Zorg ervoor dat je in staat bent om prioriteiten te stellen. Zo hoef jij geen zorgen te maken dat je onverhoopt een deadline misloopt. Door een agenda bij te houden en de dagelijkse werkdruk correct in te plannen, voorkom je onnodige stress en behoud je een gedreven werksfeer.

Experimenteer met de werkdruk

Nu jij meer flexibiliteit hebt om je werktaken zelf in te plannen, kan het eventjes duren voordat jij de juiste manier voor jezelf gevonden hebt. Werk jij een aantal uurtjes door midden in de nacht of ben jij liever een vroege vogel die zijn ochtend inzet om het werk te voltooien? Of misschien vind jij het prettiger om het werk op te splitsen en ben je productiever als jij je kort maar krachtig inzet op verschillende tijdstippen van de dag. Sommige mensen vinden het prettiger om te werken in een druk koffietentje, terwijl anderen beter gedijen in een stille ruimte waar niemand ze kan storen. Kortom, de keuze is aan jou. Daarom is het belangrijk om uit te vogelen wat het beste werkt voor je!

Creëer een duidelijke scheiding tussen werk en je privéleven

Wanneer je werkt op afstand, dan kan het al gauw voorkomen dat je werkprivébalans in de knoop komt te liggen. Plotseling zijn de werkomgeving en het privéleven een en dezelfde entiteit, en heb je moeite om afstand te nemen van je werktaken. Dit kan al snel leiden tot stress, sociale isolatie en depressie. Probeer daarom duidelijke afspraken met jezelf te maken, stel een agenda op en beslis van tevoren waar en wanneer je precies gaat werken. Door de juiste limieten te stellen, voorkom je dat je overwerkt wordt en je de voordelen van werken op afstand uit het oog raakt!

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *